Jak muzyka za darmo przyczyniła się do powrotu koncertów

Opublikowane przez : lip 4, 2012 w Muzyka

Wydawało się, że koncerty to przeszłość. Teraz przeżywają renesans. Wszystkiemu winna muzyka za darmo.

Żeby zrozumieć, jak muzyka za darmo przyczynia się do odnowy koncertów trzeba zastanowić się nad całym mechanizmem ekonomicznym, jaki się z nią łączy.

zapytanie

Po pierwsze, nie trzeba płacić

Zasadniczą cechą charakteryzującą zjawisko takie, jak muzyka za darmo jest to, że nie trzeba za nią płacić. Ta cecha sprawia, że dla większości osób taka opcja ma niemożliwą do powstrzymania siłę przyciągania. W końcu – po co wydawać pieniądze, skoro można mieć coś gratis?

To dlatego tak trudno jest zmienić nawyki ludzi i skierować ich w stronę utworów płatnych. Niezależnie od tego, co by nie robili wydawcy, muzyka za darmo będzie miała gigantyczną przewagę. Chodzi oczywiście o jej cenę. A właściwie, brak jakiejkolwiek ceny.

Po drugie, trzeba zarabiać

Tyle, że taka sytuacja powoduje poważne reperkusje. Otóż jeśli istnieje muzyka za darmo, to jednocześnie powinna istnieć grupa osób, które by ją dostarczały. Problem w tym, że takiej grupy raczej nie ma. Niewielu jest takich, którzy tworzą nie licząc na żaden zarobek.

Przeciwnie, znakomita większość artystów tworzących muzykę chce się z niej utrzymywać. A w sytuacji, gdy ta dostępna jest bezpłatnie, tracą jedno z tradycyjnych źródeł dochodu. Co sprawia, że albo przestają tworzyć i zajmują się np. księgowością, albo szukają innych sposobów zarabiania.

Po trzecie, na koncercie dostają więcej

koncert

Jednym z nich jest właśnie dawanie koncertów. Za każdy z nich wykonawca dostaje odpowiednie, uzgodnione wcześniej wynagrodzenie. Może się zarabiać na swojej twórczości i nie musi się bać, że muzyka za darmo podminuje jego dochody. Przeciwnie, może je nawet zwiększyć.

Warunkiem koniecznym jest jednak zdobycie jakiej-takiej popularności. Bez niej trudno będzie przyciągnąć ludzi na koncert. Komu się uda, może liczyć na spore gaże, przynajmniej tak długo, jak długo będzie utrzymywać się na topie.

Po czwarte, zarabiają nie tylko na biletach

To możliwe nie tylko dlatego, że trudno wejść na koncert bez biletu. Organizatorzy koncertów, a co za tym idzie także – pośrednio – artyści, zarabiają także w inny sposób. Możliwości jest wiele, jednak najważniejsze z punktu widzenia stabilnego finansowania takich przedsięwzięć jest jedna.

Chodzi o sponsorów. Ci coraz częściej angażują się w promocję za pośrednictwem koncertów. Dzięki temu ich marka pojawia się w atrakcyjnym otoczeniu, jest kojarzona z dobrą muzyką i przebija się do mediów. Często w taki sposób promują się choćby browary, ale też banki i firmy ubezpieczeniowe.

piwo

Po piąte, także media korzystają

Na tym wszystkim korzystają także media. Podwójnie. Po pierwsze, dlatego że artystom coraz bardziej zależy, żeby się w nich pokazywać (w ten sposób budują swoją pozycję). Po drugie, ponieważ organizatorom koncertu, a przede wszystkim sponsorom, zależy na tym, żeby o ich wydarzeniach była mowa w mediach. Dlatego wydają spore kwoty na reklamę. W ten sposób muzyka za darmo ratuje nie tylko koncerty, ale i rozgłośnie radiowe.